sg
Skrivet av :
sunna

Sunna rekryterar Kimmo Auriemma som CCO

Sunna, verksamt inom storskalig solenergi, rekryterar Kimmo Auriemma som Chief Commercial Officer (CCO). Kimmo har gedigen erfarenhet från utveckling av banktillstånd och komplexa ansökningsprocesser inom bank och finans.

Stockholm, 5 September 2022 – Sunna Group AB (“Sunna”)

Sunna rekryterar Kimmo Auriemma

Sunna, verksamt inom storskalig solenergi, rekryterar Kimmo Auriemma som CCO. Kimmo har femton års erfarenhet från Telia Division X, Klarna Bank och Royal Bank of Scotland där han bland annat bidragit till innovation inom IoT samt utveckling av banktillstånd. Kimmo är dessutom en av grundarna av Sunna.

– Kimmo är driven och kreativ med lång erfarenhet av att lösa komplexa processer. Som en av grundarna av Sunna har han en tydlig vision för bolaget  – att öka mängden solel i energisystemet. Vi kan inte tänka oss en bättre person bidra till att ta Sunna till nästa nivå än Kimmo, säger Louise Richnau, styrelseledamot Sunna Group AB.

– Jag är stolt över att kunna bidra till mer inhemsk elproduktion redan innan 2025. Sverige behöver mer el här och nu, inte om 10 år. Jag ser verkligen fram emot att forma Sunna till det bolag vi strävar efter och att samtidigt få bidra till den elektrifiering av samhället som just nu pågår, säger Kimmo Auriemma

Sunna öppnar kontor i Stockholm och har sedan tidigare sitt huvudkontor i Åre samt verksamhet i Göteborg. Sunna har under 2022 säkrat flertalet strategiska avtal samt har just nu åtta pågående solparksprojekt under utveckling.

För mer information:

Marcus Qviberg, VD
marcus@sunnagroup.com

www.sunnagroup.com

Om Sunna Group AB:

Sunna har som ambition är att öka mängden solel i energisystemet. Vi utvecklar, äger, förvaltar, producerar och säljer storskalig solkraft i Norden. Tillsammans med långsiktiga nordiska kapitalpartners är Sunna en hållbar och långsiktig aktör på den svenska energimarknaden.

Sunna erbjuder företag och kommuner tillgång till större mängder grön, lokalt producerad solel vilket möjliggör snabbare regional etablering och expansion av företag, lägre lokala elpriser på sikt samt stöd till elektrifieringen av samhället i stort. Vårt mål är att bygga 1 gigawatt innan år 2030.

Följ oss