sg
Skrivet av :
ohmy

Johan Paradis är Sunnas nya CTO

Sunna har rekryterat en av Skandinaviens mest erfarna personer i solcellsbranschen. Med lång erfarenhet av storskalig solkraft kommer Johan bidra med unik kompetens.

Sunna, verksamt inom storskalig solenergi, har rekryterat en av Skandinaviens mest erfarna personer i branschen. Med lång erfarenhet av att upphandla och drifta större solparker kommer Johan i sin roll som CTO på Sunna bidra med unik teknisk och branschspecifik kompetens.

Sunna har som ambition att ta fördelarna av storskaliga solparker till Sverige för att möta de utmaningar som samhället står inför i form av elbrist, samt bidra till en hållbar omställning av det totala energisystemet.

– Allt pekar på att vi nu har nått den brytpunkt många väntat på, något som krävs för att storskalig solkraft ska vara lönsamt för lång tid framåt, även i Sverige. Detta är en resa jag självklart ser fram emot att vara en del av, säger Johan Paradis.

– På Sunna är vi otroligt glada över att Johan tar steget till att jobba operativt i verksamheten. Hans långa erfarenhet och stora passion för solenergi är unik, och den kompetens och det nätverk han byggt upp genom åren är avgörande för vår framgång, säger Marcus Qviberg, tillträdande VD på Sunna.

Sunna har under 2021 tagit in kapital från strategiska kapitalpartners och är redo att utveckla och långsiktigt äga storskaliga solparker. Sunna har i dag en målsättning att bygga 500 MW innan år 2025 – vilket motsvarar ungefär halva effekten av Sveriges största vattenkraftverk.

Röster om Johan från branschen:
– Johan Paradis och andra tidiga entreprenörer har varit med och format den svenska solkraftsbranschen till en hel sektor full av tillit, innovation och mod, säger Anna Werner, VD, Svensk Solenergi

För mer information:
Marcus Qviberg, tillträdande VD
marcus@sunnagroup.com
www.sunnagroup.com

Om Sunna Group AB:
Sunna har som ambition att öka mängden solel i energisystemet. Tillsammans med långsiktiga kapitalpartners blir Sunna en hållbar aktör på den Svenska energimarknaden. Sunna erbjuder företag och kommuner tillgång till större mängder grön, lokalt producerad solel vilket möjliggör snabbare regional etablering och expansion av företag, samt stöd till elektrifieringen av samhället i stort. Sunna har i dag en målsättning att bygga 500 MW innan år 2025 – vilket motsvarar ungefär hälften av Sveriges största vattenkraftverk.

För mer information, besök sunnagroup.com.

Följ oss